مروری بر تحولات پنج ساله ی پیش رو بازار آهن و مقاطع فولادی ایران و ارایه ی راهکارهای برون رفت عملی
موضوع این سری پستهای کوتاه در مورد تغییرات رخ داده در بازار آهن و مقاطع فولادی ایران و راهکارهای نوسازی تکنولوژی و روشهای ان می باشد.
امروز در یک سلسله پست کوتاه میخواهیم با هم در مورد تغییرات و روشهای نوین حضور در بازار آهن و مقاطع فولادی ایران صحبت کنیم.
همان طور که میدانید با آمدن هوش مصنوعی، سیستم نظارت دیجیتال، دوربینها، سیستم مالیاتی هوشمند و در نهایت تکنولوژی های انلاین، فرایند بازار با نوسازی تکنولوژی طی پنج سال آینده، یا حذف یارانه ها و همچنین تسریع تغییرات به صورت بیست درصد در سال در حال شکل گیری است.
در اینجا قرار به زبان ساده مطالبی رو در مورد اینکه چطور میتوانیم مشتریان جدید بازار را در بازار داخلی و خارجی بدست بیاوریم صحبت میکنیم.
قدم اول: اتفاقات پیش روی بازار آهن و مقاطع فولادی ایران در پنج سال آینده چیست؟
۱- نظارت دیجیتال
۲- اخذ مالیات از همه ی مشاغل و اصناف و فعالسازی مالیات بر خط از مبدا دستگاه پوز
۳- حذف کسب و کارهای نابهره ور
۴- ورود تکنولوژی نسل پنجم به صنعت فولاد
۵- ورود هوش مصنوعی بر پایش، پردازش و مدیریت بازار ها
۶- تخصصی شدن مشاغل و رده بندی کسب و کارها
۷- کوچکشدن سفره ی بازار ( با حضور شرکتهای خارجی در اطراف ایران)
۸- افزایش شدید رقابت در بازار و پس از سه سال حضور رقابت شرکتها با شرکتهای بینالمللی
۹- افزایش ریسک قاچاق از طریق پایش گسترده و تقابل
۱۰- حذف چین از معادلات جهانی طی پنج سال، و تضعیف شدید اقتصاد اروپا از طریق جنگ با روسیه و …
۱۱- تغییر شدید رفتار مشتریان و تقاضا برای مقایسه ی کیفیت، قیمت، مزیت رقابتی و …
۱۲- حضور سیستمهای مالی بین المللی سوئیفت، و اجرای کردیت کارت و طبقه بندی اجتماعی بر اساس قدرت مالی.
۱۳- اجرای کامل قوانین پولشوئی FATF
قدم دوم: این تغییرات چه تاثیری بر بازار آهن و فولاد کشور میگذارد؟
*حذف یارانه انرژی:*
با حذف سالی بیست درصد از یارانه ی انرژی به صورت پیدا و پنهان، قیمت انرژی برای کارخانجات جهانی سازی میشود، و این موجب میشود کارخانه هایی که تکنولوژی تولید نسل پنجم را وارد نکرده اند حذف شوند
*مالیات، بانکداری مدرن و الکترونیکی شدن:*
الزام اجرای قوانین مالیاتی و امور بانکی جدید کشور ریسک کلاهبرداری را به شدت کاهش میدهند و طی سالهای آینده ان دسته از افرادی که از طریق واسطه گری میان مشتری و مبدا فعالیت کرده اند با پرونده های مالیاتی و حقوقی عجیبی رو به رو خواهند شد که میتواند ریسک بزرگی به معیشت و کسب وکار ان ها وارد کند.
*تخصصی شدن واحدهای فروش:*
با پیاده سازی سیستم جدید و همچنین ورود هوش مصنوعی و ابزارهای مدیریت و رهبری بازار، دیگر جایی برای واحدهای فروش با طیف گسترده ای محصول نخواهد بود و به ناچار وارد فرایند کوچک سازی و تخصصی گرایی و تمرکز و رقابتی تر شدن میشوند
این به زبان ساده یعنی چی؟
یعنی یک واحد به صورت تخصصی نماینده ی فروش و مشاور فروش در یک مقیاس مشخص برای استانهای خاصی میشود،
یعنی فروشندگان به سه دسته ی عمده، میانی و خرده فروش تقسیم شده که هر یک در یک منطقه خواهند بود.
*تمرکز و تخصص و ورود تکنولوژی نسل پنجم:*
با ورود کامپیوترها، اتوماسیون، و تکنولوژیهای تولید، نگهداری و مدیریت ارسال و فروش کالا نسل پنجم، کسب و کارها به سمت تمرکز میروند و به صورت تخصصی وارد یک مقطع استان میشوند. همچنین نابهرهوران که با یارانه ی انرژی و اب و برق و گاز اداره میشدند، با فشار تورم، حذف یارانه انرژی و همچنین رقابتی شدن بازار رو به رو شده و حذف میشوند یا منجر به تغییر رفتار میشوند.
*ورود رقبای جهانی و حذف چین از معادلات بازار فولاد ایران:*
با جایگیری اتاق بورس فلزات لندن در عربستان صعودی طی پنج سال اینده و کاهش سهمفولادی ایران و افزایش سهم مس و لیتیوم ان در بازار های جهانی، و همچنین جنگ میان آمریکا و چین ، معادلات بازار تغییر کرده و فضای تولید و صادرات به شدت رقابتی، خاص و تحت فشار هزینهها قرار میگیرد و منجر به حذف برخی تولیدات فولادی ایران میشود، چرا که این محصولات میتوانند با مزیت رقابتی بالاتر وارد ایران بشوند .
*روشهای مدرن بازاریابی و فروش :*
یا تغییر نسل و رفتار بازار، مشتریان قدیمی و سابق، تحت ریسک قرار میگیرند، و این بار با حملات بازاریابی گروه های مقتدر بازاریابی تلفنی، بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و … فرصتهای خرده فروشی و میان فروشی و عمده فروشی را خواهند گرفت.
همچنین معامله گران کلان، اتاق های خصوصی تجارت خود را رسمی مینمایند. و این یعنی مشتری دسترسی به عمق بازار تنها با یک کلیک خواهد داشت.
قدم سوم؛
*راهکار بهینه ی پنج ساله برای حفاظت از دارایی و حضور در بازار آهن و مقاطع فولادی ایران چیست؟*
*تخصص:*
بایستی بر روی یک صنعت، یا مقطع یا کارخانه متخصص شده و کلیه ی تبادلات مالی را وارد گردونه ی اداره ی مالیات کشور نمایید، و اطمینان داشته باشید اداره ی امور مالیاتی به زودی رد کلیه ی معاملات خرد و کلان را خواهد داشت و انتقال مالیات به مشتری یا فروشنده غیر ممکن خواهد بود.
*برند سازی:*
برند به معنای بستن درب زیان بر روی مشتری است، این میتواند برای یک مشتری به معنای راهنمایی کامل، تامین در هر مقیاس، همراهی با شیوه ی پرداخت مطمئن، کمک به باز پس گیری مازاد فولاد خریداری شده، انبار داری و در نهایت خرید ضایعات فولادی ساختمانی یا پروژه ای اش باشد.
*ایجاد مزیت رقابتی:*
به زبان ساده، چرا مشتری بایستی به شما پول بدهد؟
قدرت تامین، اعتبار در بازار، توان مذاکره بر سر قیمت، شیوه های پرداخت، حمایت بانک, قیمت مناسب و حمایت در حمل و نقل، حفاظت از مقاطع در مبدا، حمل و مقصد، بیمه ها و … همه و همه فاکتورهایی هستند که میتوانید با آن ها در بازار رقابت کنید .
*کوچک سازی و کاهش هزینه ها:*
با استخدام نیروی متخصص، کاهش هزینه های مصرفی، به روز رسانی، نوسازی تکنولوژی، استفاده از خدمات بازاریابی مدرن و پیاده سازی سیستم های اتوماسیون صنعتی و اداری میتوانید کل کسب و کار خود را در برابر تورم، مالیات، و افزایش هزینه ها و حذف یارانه ها حفاظت نمایید.
*صادرات:*
یکی از راهکارهای موثر، کارامد و قدرتمند برای حفاظت از دارایی ریالی و تبادل ان با دلار و همچنین حضور در بازار ، شکل دادن واحد صادرات مقاطع فولادی به صورت تخصصی میباشد.
*آنلاین سازی:*
امروز همه یمشتریان میخواهند دسترسی به اطلاعات شما در پلتفرمهای انلاین و … داشته باشند
این میتواند یک سایت، کانال تلگرام، پیج اینستاگرام، گروه واتساپ و یا … باشد .
اما آنلاین سازی با توجه به رقابت شدید و همچنین تنوع تکنولوژی ها و سطح دسترسی مخاطب نیازمند ، یک نگرش جامع و تحقیق برای یافتن بهترین شیوه ی مناسب شما می باشد.
قدم چهارم:
*چطور میتوانیم با یک بودجه ی مناسب وارد فرایند برندسازی انلاین و ورود به شبکه های اجتماعی بشویم؟*
قبل از هر چیز بایستی بدانید رفتارهای جامعه به سمت انتخاب های سه گانه یا نهایتا ده گانه میرود، مثلا اگر نیاز به تیر آهن داشته باشد، سه گزینه ی اول *گوگل* و نهایتا ده گزینه ی اول پایش میشوند.
در *اینستاگرام* ، شانس موفقیت بسیار است، اما بایستی یک محتوی بسیار ارزشمند برای مخاطب ایجاد نمایید که این کار سختی است و با توجه به فعالسازی پروسه ی شناسنامه یدیجیتال جهانی، این فرایند احتمالا در سالهای اینده برای ایرانیان مشکلات بسیار زیادی را ایجاد میکند.
در *واتساپ* :
در حال حاضر سه گروه اصلی در مقیاس بالای هشتصد نفر فعال هستند که شامل *فولاد۲۴, آهن گستر آسیا و در نهایت بازار آهن و مقاطع فولادی ایران* هست و برداشت غیر مجاز شماره ها و ادد زدن انها به کامونیتی های فردی و … یک رویکرد اشتباه و البته نادرست می باشد که به زودی تاثیرات ان را از طریق رفتار مخاطبین و … مشاهده میشود.
*طراحی سایت:*
اگر بخواهید یک سایت تخصصی مثلا برای فروشگاه اهن و مقاطع فولادی داشته باشید بایستی با تاپ برندهایی با ۲۵۰ نفر الی ۱۲۰۰ نفر در بازار ایران رقابت کنید که به دلیل عمر بیشتر و امکانات و تمرکز انها، این فرایند کمی مششکل خواهد بود. طراحی فرایندی شدنی و اسان است اما اینکه در جستجوها، برند شوید نیازمند یک فرایند سه الی ده ساله است تا بتوانید جامعه ی مخاطبین چهل هزار نفر در روز سایتهایی مثل *آهن انلاین* و .. را بدست بیاورید که البته ریسک های زیادی نیز ان را تهدید میکند
این فرایند اول شدن بسیار هزینه بر می باشد.
*استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی تخصصی:*
در بازار ایران پلتفرمهای تخصصی نظیر *فولاد ۲۴* و البته کارگروه *آرجام* فعال شده اند که دارای سرویس هایی برای مشتری یابی و تبلیغات می باشند که اتفاقا بسیار قدرتمند و محبوب هستند اما چالش های ان عدم جامعیت زبانی، عدم امکان هدف گذاری مخاطبین بر حسب استان و مقطع و است اما مزیتهای ان تخصصی گرایی، طبقه بندی در فولاد ۲۴ یا داشتن هزاران تلفن در سامانه اهن و … می باشد.
*تلگرام:*
تلگرام کلکسیونی بزرگ از گروه ها، کانالها و کامونیتی های فولادی کشور است که به صورت رگباری انتشار آگهی میدهند اما راندمان و بازخورد ان جای سوال است و این یک مشکل اساسی است که چه کسی، در کجا و چطور به اطلاعات مقاطع ما دسترسی پیدا میکند و چه تعداد مخاطب به صورت واقعی اگهی را مطالعه میکنند؟
قدم پنجم:
*راهکار چیست؟*
این سوال، بسته به رویکرد، توان مدیریتی، چشمانداز و توان مالی شما دارد:
اما استفاده از خدمات دهندگان تبلیغاتی بازار فولاد، جارچی های تبلیغاتی هر یک از پلتفرمها، تبلیغات در اینستاگرام و … یک راهکار میان مدت محسوب میشود،
یعنی بعد از یک مدتی با فراگیر شدن رفتار، قدرت حضورتان کاهش میابد نظیر انچه که در بازار فیزیکی رخ میدهد.
اما اگر نسبت به حضور در بازار آنلاین و انجام یک فرایند بسیار تخصصی با رویکرد صادراتی، فروش بالا، حضور در میان ده برند برتر، حفاظت از دارایی و … هستید بایستی با توجه به
نوع فعالیت، سطح فعالیت، سرمایه در گردش، تجربه، میزان حضور در بازار، امکان سرمایه گذاری، قدرت مدیریت، تعداد نیروی انسانی و … یک مشورت تخصصی بگیرید که در اینجا تیم ما میتواند به شما کمک کند. یک تجربه ی مناسب، به شدت اقتصادی، موثر و کارامد از فضای انلاین به صورت انحصاری دریافت نمایید تا ریسک های پیش رو تا سه سال اینده تا هفتاد درصد کاهش دهید.
اما آیا این یک تبلیغ و آگهی است؟ خیر، مطالب آینده به شما اطلاعات بسیاری خواهند داد تا بهتر و درست تصمیم بگیرید و خود را با تغییرات پیشرو همسو نمایید.
اگر به گرفتن یک مشاوره ی تخصصی برای ایجاد واحد فروش انلاین یا تلفنی خود نیاز داشتید میتوانید از طریق واتساپ با بنده در تماس باشید
09201771230
abbasi
*قدم ششم:
سوالات متداول:*
*حجم بازار آنلاین چند نفر است؟* چقدر خریدها در بازار از طریق انلاین هدایت میشود؟
در حال حاضر مطابق انالیز های پیوسته ی تیم، سه برند برتر بازار انلاین کشور حجمی حدود شصت هزار نفر الی دویست هژار نفر را روزانه در کلیه یمقاطع و ماشین الات صنعتی و تجهیزات فولادی میزبانی میکنند
که بر اساس تجربه و پیش بینی ها چیزی بین سیصد الی هفتصد مشتری کلان، متوسط و خرد را وارد معاملات قطعی میکنند.
*چطور میتوان مشتری صادراتی جذب نمود؟*
این فرایند از طریق هدف گذاری بر اساس کشور، مخاطب، مقطع و با بررسی مزیت رقابتی، قیمتهای جهانی و همچنین چالشها قابل مقایسه است.
اما فرایند ان بسیار ساده و با یکبرندسازی اقتصادی سه الی شش ماهه براحتی میتوانید در بازارهای جهانی حضور یابید.
*آیا تاپ برند شدن ممکن است، چقدر هزینه دارد؟*
بلی ممکن است و به سادگی با مشورت تخصصی تیم ما این فرایند امکان پذیر است، اما هزینه بسته به محصول، استراتژیفروششما و میزان رقابتدر ان بازار انلاین است.
مثال ساده: رقابت در بازار میلگرد با وجود گروه های قدرتمند با هزار و دویست نفر کارمند مستقیم و غیر مستقیم ، بسیار سخت است اما شدنی است و میتوانبخشهایی از بازار را کسب نمود.
*آیا تبلیغات بازدهی دارد یا پولدور ریختن است؟*
در بازار ایران و جهان تبلیغات باید همسو و همراه با برند سازی باشد, مشتری باید اطمینان پیدا کند که رفتار شما در بازار بزن در رو نیست و پایداری و اعتبار کافی برای حضور در بازار دارید،
پلتفرمهای اگهی موقت، تا حدودی موثر هستند، اما بهترین و پر بهره ترین روش، استفاده از روشهایی است که برای ان زمان صرف شود.
*چه مدت طول میکشد تاپ برندشویم؟*
بسته به حوزه ی تبلیغاتی و مقدار هزینه ای که وارد میکنید دارد، اما در حوزه های متناسب با تاپ برند شدن میتوانید تمامی هزینه های تبلیغات، اگهی و … را با یکماه معامله در فصل بهره وری بدست اورید.
*چه مدت طول میکشد تاپ برند بمانیم؟*
این بستگی به رویکرد مدیریتی، تاب اوری و همچنین سیاستهای شما برای رقابت دارد اما به صورت متوسط سه ماه از آخرین هزینه ی اجرایی و قطع هزینه های نگهداری میتوانید از تاپ برند بودن لذت ببرید، به شرط انکه رقبا بهفرایند بازاریابی شما اسیب نزنند.
*قدم هفتم:*
پایان کلام
اگر مطالعه ی این مطلب براتون کارامد بود، خوشحال میشوم بتوانم به شما و مجموعه ی شما در حد توان در حوزه ی اتوماسیون، هوشمصنوعی، بازاریابی انلاین در بازار فولاد، برندسازی انلاین در بازار فولاد، ایجاد واحد فروش انلاین، ایجاد واحد نظارت انلاین، کاهش هزینه ها از طریق نظارت دیجیتال و .. در خدمتتون باشیم.
در پایان:
خوشحال میشوم اگر این مطالب رو مطالعه کردید نظر خودتون رو با من در پی وی در میان بگذارید